Προσωρινή η μείωση στη Βασική λέει το ΥΠΑΑΤ – Ποιοι έμειναν χωρίς ενισχύσεις

Χιλιάδες είναι οι αγρότες που παραμένουν απλήρωτοι, καθώς περίπου 260 εκατομμύρια ευρώ δεν έχουν διατεθεί, ενώ τα ευτράπελα συνεχίζονται.

Αρχικά να αναφέρουμε ότι στα αγροπεριβαλλοντικά προγράμματα πληρώθηκε η προκαταβολή του 2025 για να μην υποστεί νέο πρόστιμο η Ελλάδα, αλλά το 2024 παραμένει ανεξόφλητο. Επιπρόσθετα, ακόμα και στην ίδια την πληρωμή υπάρχουν προβλήματα, καθώς στα «νέα» Βιολογικά ακόμα και άνθρωποι από το ίδιο χωριό με παρόμοιες καλλιέργειες και δηλώσεις υπάρχει περίπτωση κατά την οποία ο ένας πληρώθηκε και ο άλλος όχι.

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ κρατά κλειστό το σύστημα ακόμα και για τα ΚΥΔ και έτσι δεν υπάρχει η λεγόμενη εξατομίκευση των δεδομένων που μπορούν οι μελετητές να βλέπουν τι δικαιούται κάποιος και τι αναμένει να πληρωθεί. Πέραν του γεγονότος ότι δεν έχει βγει ανακοίνωση από τον Οργανισμό για τις πληρωμές που έγιναν, υπάρχουν αγρότες οι οποίοι δε γνωρίζουν το λόγο για τον οποίο δεν έλαβαν κανένα ποσό, με αποτέλεσμα να υπάρχουν τερατώδη λάθη στις πληρωμές.

Ακατανόητες παρακρατήσεις από τον ΕΛΓΑ

Το 65% των αγροτών υπέγραψε να παρακρατηθεί το ποσοστό του ΕΛΓΑ κατευθείαν προκειμένου να μην το καταβάλλει αργότερα, σύμφωνα με τον κ. Λυκουρέντζο. Ωστόσο ο πρόεδρος του Οργανισμού δεν μπήκε στον κόπο να εξηγήσει στα ΜΜΕ και στους αγρότες τον κανονισμό που ορίζει ότι ο ΕΛΓΑ αν του δώσεις άδεια για κατευθείαν πληρωμή μπορεί να πάρει μέχρι και 300% από τον τραπεζικό σου λογαριασμό.

Ο ΕΛΓΑ δεν όφειλε να ενημερώσει τον κόσμο;

Η λίστα των απλήρωτων παραγωγών

Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα, οι απλήρωτοι παραγωγοί είναι δεκάδες χιλιάδες.

Πάνω από 45.000 υπόκεινται σε περαιτέρω έλεγχο, ενώ είναι αρκετοί οι οποίοι έχουν εμπλακεί σε μεταβιβάσεις δικαιωμάτων και δεν εντάχθηκαν στις τωρινές πληρωμές της βασικής.

Επιπρόσθετα, υπάρχουν πάρα πολλά λάθη του monitoring που έστειλαν για έλεγχο με κίτρινη σήμανση αρκετούς παραγωγούς οι οποίοι παρέμειναν απλήρωτοι, ενώ έχουν εξαιρεθεί 195.900 αγροτεμάχια που εντάσσονται στα κοφτολίβαδα στα οποία το ΥΠΑΑΤ με νέα ενημέρωσή του δίνει το δικαίωμα στους κτηνοτρόφους να προσκομίσουν και παλιές φωτογραφίες στην προσπάθειά τους για γεωργική απόδειξη.

Τέλος υπάρχουν άλλα 15.116 αγροτεμάχια που έχουν εμπλοκή λόγω λαθών σε ΚΑΕΚ ή ΑΤΑΚ.

Απλήρωτοι παρέμειναν και χιλιάδες κτηνοτρόφοι, είτε γιατί τα ζώα τους πλεόναζαν αποδεδειγμένα του βοσκότοπου, είτε γιατί έχουν χάσει το κοπάδι τους από πανώλη ή ευλογιά των αιγοπροβάτων και δήλωσαν μηδενικό λόγω ανωτέρας βίας.

Εμπλοκή με τα φυτοφάρμακα

Όσον αφορά γεωργούς και καλλιεργητές, εμπλοκή έχει υπάρξει με τη χρήση φυτοφαρμάκων και άλλων λιπασμάτων. Πιο συγκεκριμένα, από τα ΚΥΔ τονίζουν πως όποιος έχει καλλιέργεια μόνο με βιολογικά και έχει βρεθεί να συνταγογραφεί φάρμακα θα αντιμετωπίσει προβλήματα στην πληρωμή. Ωστόσο πρόβλημα έχουν αντιμετωπίσει στην πληρωμή τους ακόμα και όσοι καλλιεργούν και με βιολογικό και με συμβατικό τρόπο, καθώς το σύστημα έχει δει φάρμακα και απορρίπτει την πληρωμή. Είναι ένα μεγάλο θέμα που αφήνει πολλούς απλήρωτους χωρίς να έχουν ευθύνη και το ΥΠΑΑΤ θα πρέπει να το λύσει.

Το ΥΠΑΑΤ παραπέμπει… στις ενστάσεις

Αν εξαιρέσει κανείς όσους έχουν εμπλακεί σε μεταβίβαση δικαιωμάτων, αλλά και όσους είχαν μηδενικά ζώα λόγω ζωονόσων, όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες απλήρωτων αγροτών παραπέμπονται… στις ενστάσεις.

Εδώ όμως θέλει προσοχή, καθώς το γεγονός ότι κάποιος θα καταθέσει ένσταση δε σημαίνει απαραίτητα ότι θα δικαιωθεί και θα πληρωθεί.

Η σχετική ενημέρωση από το ΥΠΑΑΤ:

Η συνολική στήριξη που θα λάβουν φέτος οι αγρότες μας θα είναι υψηλότερη σε σχέση με πέρυσι. Η Ελλάδα δεν θα χάσει ούτε ένα ευρώ από τις Βρυξέλλες. Θα υπάρξει και δεύτερη κατανομή ενισχύσεων υπέρ των ειλικρινών παραγωγών.

  • Η προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης φέτος είναι 363 εκατομμύρια ευρώ ενώ πέρυσι ήταν γύρω στα 476 εκατομμύρια. Ωστόσο το συνολικό ποσό που θα καταβληθεί τελικώς, θα είναι το ίδιο με πέρυσι καθώς τα 113 εκατομμύρια ευρώ που υπολείπονται, θα ανακατανεμηθούν στους αγρότες που έχουν κάνει ειλικρινείς δηλώσεις.
  • Η προσωρινή μείωση στη βασική ενίσχυση οφείλεται στον χαμηλότερο αριθμό αιτήσεων, στον μικρότερο αριθμό καλλιεργειών, στο γεγονός ότι σε περίπου 44.000 παραγωγούς θα γίνει επανέλεγχος αλλά και διότι φέτος γίνονται περισσότεροι διασταυρωτικοί έλεγχοι, όπως έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Συγκεκριμένα, εφαρμόζονται τεκμήρια που έχουν συμφωνηθεί τόσο για την αγροτική παραγωγή (ΑΤΑΚ, ΚΑΕΚ) όσο και για την κτηνοτροφία (τιμολόγια αγοράς ζωοτροφών και πώλησης γάλακτος και κρέατος)
  • Οι 44.000 αγρότες, οι οποίοι βρίσκονται σε διαδικασία ελέγχου, είναι δυνητικοί δικαιούχοι και θα πληρωθούν κανονικά με την ολοκλήρωση των ελέγχων και τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία.
  • Σημειώνουμε ότι άλλοι 2.000 αγρότες δεν θα λάβουν ενίσχυση, καθώς είτε οι δηλώσεις τους ήταν απολύτως ανακριβείς είτε ελέγχονται από τη δικαιοσύνη και την Οικονομική Αστυνομία.
  • Συνολικά φέτος οι πληρωμές για τους αγρότες θα είναι υψηλότερες σε σχέση με το 2024 και θα φτάσουν συνολικά τα 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Μόνο από τον ΟΠΕΚΕΠΕ θα καταβληθούν 3,3 δισεκατομμύρια έναντι 2,7 δισ. που ήταν πέρυσι καθώς οι πληρωμές από τον δεύτερο πυλώνα της ΚΑΠ, που αφορά τον εκσυγχρονισμό των εκμεταλλεύσεων θα φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ.
  • Η Ελλάδα δεν θα χάσει ούτε ένα ευρώ από τις αγροτικές επιδοτήσεις. Με το νέο σύστημα που έχει συμφωνηθεί με την Ε.Ε οι ειλικρινείς παραγωγοί θα εισπράξουν περισσότερα χρήματα.
  • Σε ο,τι αφορά τα κοφτολίβαδα, οι αγρότες θα έχουν το δικαίωμα να προσκομίσουν παλαιότερες φωτογραφίες από δορυφόρους για να γίνει επανέλεγχος και να πληρωθούν, εφόσον τα αγροτεμάχια τους κριθούν επιλέξιμα.
  • Δικαίωμα ένστασης έχουν και οι αγρότες στα αγροτεμάχια των οποίων βρέθηκε πρόβλημα σε σχέση με τον αριθμό του ΚΑΕΚ που δηλώθηκε, ιδιαίτερα στην Κεντρική Μακεδονία.
  • Όσον αφορά τους κτηνοτρόφους, όπου υπάρχει ζήτημα σε 5 Περιφερειακές Ενότητες της χώρας, λόγω του μαθηματικού τύπου για τους βοσκοτόπους, ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα προχωρήσει, χωρίς καμία καθυστέρηση, σε μια συμπληρωματική πληρωμή, μετά την καταβολή του 70% της βασικής ενίσχυσης που πραγματοποιήθηκε. Η συμπληρωματική αυτή πληρωμή θα γίνει με βάση τα αντικειμενικά στοιχεία, δηλαδή τα τιμολόγια πώλησης γάλακτος και κρέατος, και αγοράς ζωοτροφών, λαμβάνοντας υπόψη το ευμενέστερο για τους ίδιους κριτήριο, ώστε να μην αδικηθούν σε σχέση με τους συναδέλφους τους άλλων περιοχών.
  • Φέτος, έχουν γίνει ήδη πληρωμές 1,9 δισεκατομμυρίων και έως το τέλος του έτους το ποσό αυτό θα φτάσει τα 3,7 δισ. Αυτές τις ημέρες γίνεται μια σειρά από πληρωμές, ύψους 538 εκατ. ευρώ, όχι μόνο για την προκαταβολή της βασικής ενίσχυσης, αλλά και από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και για την ευλογιά. Και μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν λάβει επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων η εξόφληση της βασικής ενίσχυσης και το Μέτρο 23. Πέρυσι, ο ΟΠΕΚΕΠΕ προχώρησε σε πληρωμές 2,7 δισ. ευρώ και φέτος αναμένεται αυτές να φτάσουν τα 3,3 δισ. ευρώ. Στηρίζουμε, λοιπόν, τον πρωτογενή τομέα όσο περισσότερο μπορούμε.

 

spot_img

Διαβάστε ακόμη

ΟΣΔΕ 2026: Απαραίτητα τα ηλεκτρονικά μισθωτήρια σε ισχύ από 1/5 – Τι πρέπει να κάνουν οι αγρότες

Στο θέμα των ηλεκτρονικών μισθωτηρίων χρειάζεται να επικεντρωθούν οι αγρότες ενόψει ΟΣΔΕ 2026, καθώς σύμφωνα με οδηγίες από τον Γενικό Αγροτικό Συνεταιρισμό Ιωαννίνων “Ένωση Αγροτών” θα πρέπει να είναι σε ισχύ από 1 Μάη του 2026.Για να μπορέσουν να...

Τέσσερις μεγάλες αδικίες στη de minimis για μηδική – Πώς αφήνουν καλλιεργητές εκτός ενίσχυσης

Με επιστολή του προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μαργαρίτη Σχοινά, ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία κ. Βασίλης Κόκκαλης ζητά την τροποποίηση της υπουργικής απόφασης για τη χορήγηση ενίσχυσης de minimis στους παραγωγούς μηδικής,...

Από σήμερα έως και 1/7/2026 προσφυγές για πληρωμές 2024 και 2025

Τίθεται σε λειτουργία η εφαρμογή για την ψηφιακή υποβολή ενδικοφανών προσφυγών από τους δικαιούχους των πληρωμών εκκαθάρισης του έτους αιτήσεων 2024, καθώς και της προκαταβολής του έτους αιτήσεων 2025, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων και πληρωμών.Η διαδικασία αφορά...

Προεκλογική αποζημίωση για το ρύζι σχεδιάζει η κυβέρνηση – Έρχεται το τέλος των de minimis

Ως προεκλογικό δώρο αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τη de minimis ενίσχυση για το ρύζι, η οποία αν και έχει πάρει έγκριση από το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει εκδοθεί στο ΦΕΚ, με τη δημοσίευσή του να αναμένεται από τον Αύγουστο και...

Στις 22/6 ανοίγει το ΟΣΔΕ 2026 – Τα νεότερα για την Κάρτα Αγρότη

Το άνοιγμα του ΟΣΔΕ επιβεβαίωσε με νέες αναφορές του στο Κοινοβούλιο ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιάννης Ανδριανός, ο οποίος προανήγγειλε ταυτόχρονα και την ύπαρξη Κάρτας Αγρότη από εδώ και μπρος, θέτοντας παράλληλα προϋποθέσεις για τη χρήση της.Αυτή την περίοδο...

Με ΦΕΚ νέος Οργανισμός Πληρωμών η ΑΑΔΕ – «Ξεκόλλησαν» 171 εκατ.€ (Έγγραφο)

Στο ΦΕΚ εκδόθηκε η απόφαση της κυβέρνησης που ορίζει την ΑΑΔΕ ως τον νέο Οργανισμό Πληρωμών των αγροτικών επιδοτήσεων και πλέον το μόνο που απομένει είναι η περιβόητη πιστοποίηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα μέσω της συγκεκριμένης απόφασης ξεμπλοκάρουν...

Μεγάλο ενδιαφέρον για Σχέδια Βελτίωσης και «Νέους Αγρότες» – Ασφυξία λόγω καθυστέρησης στις πληρωμές

Με ιδιαίτερη επιτυχία και ευρεία συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων, γεωτεχνικών, συμβούλων επιχειρήσεων και μελετητών πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιφέρειας Θεσσαλίας με πρωτοβουλία της Αντιπεριφέρειας Πρωτογενούς Τομέα και Αγροτικής Οικονομίας σε συνεργασία με το Παράρτημα Κεντρικής Ελλάδας του ΓΕΩΤ.Ε.Ε....

ΟΣΔΕ: Πρώτα αποκλεισμοί από πληρωμές και μετά διορθώσεις – Ευρωπαϊκοί έλεγχοι στα παραστατικά των Οικολογικών

Διορθώσεις στο ΟΣΔΕ πριν το τέλος των πληρωμών του Ιούνη δεν πρόκειται να γίνουν, την ίδια στιγμή που Ευρωπαίοι αξιωματούχοι περνούν από... κόσκινο τα παραστατικά στα Οικολογικά Σχήματα, όπου έχουμε σωρεία απεντάξεων είτε λόγω ελλείψεων, είτε λόγω παρατυπιών.Σχετικά με...

Εκτός de minimis όσοι έχουν κωδικό “τριφύλλι” – Πρώτα έλεγχοι και στις 30/6 πληρωμή

Συνεχίζονται τα προβλήματα κατά την υποβολή αιτήσεων για de minimis αποζημίωση από καλλιεργητές μηδικής, καθώς σύμφωνα με αναφορές έχουν υπάρξει αποκλεισμοί όσων έχουν κωδικό καλλιέργειας "τριφύλλι" για ζωοτροφή. Οι γεωργοί αλλά και οι κτηνοτρόφοι, κατατάσσουν το τριφύλλι και τη μηδική...