Η «ελληνοποίηση» της αιγυπτιακής και οι βροχές καταστρέφουν την περιοχή του οροπεδίου. Μεγάλη καθυστέρηση στη συγκομιδή της πατάτας και άλλων οπωροκηπευτικών του οροπεδίου Λασιθίου φοβούνται φέτος οι παραγωγοί, λόγω των συνεχών βροχοπτώσεων του τελευταίου διαστήματος, που δεν τους επέτρεπαν να καλλιεργήσουν εγκαίρως.
Έτσι, όπως όλα δείχνουν, τα προϊόντα τους θα μπουν αργά στην τοπική αγορά της Κρήτης, ενώ κυρίως η πατάτα θεωρείται σίγουρο ότι, εκτός από λιγοστή, θα είναι και κατώτερης ποιότητας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για παραγωγούς και καταναλωτές.
ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ ΠΑΠΑΔΑΚΗ
[email protected]
Μιλώντας στον «Έλληνα Αγρότη», ο Μιλτιάδης Χαλκιαδάκης, πρώην πρόεδρος των οπωροπωλών του νομού Ηρακλείου, λέει χαρακτηριστικά: «Οι βροχές που είχαμε πριν από περίπου έναν μήνα, αλλά και όλες οι βροχές που έπεφταν συνεχόμενα και το προηγούμενο διάστημα δεν μας άφησαν να φυτέψουμε εγκαίρως διάφορα προϊόντα. Και μιλάμε για τις πατάτες, που είναι βασικό προϊόν του οροπεδίου Λασιθίου, αλλά και για τα οπωροκηπευτικά που καλλιεργούμε εδώ. Δηλαδή, θα έχουμε σίγουρα έναν μήνα καθυστέρηση. Τώρα φυτεύουν πατάτες που έπρεπε να είχαν φυτευτεί πριν από έναν μήνα, διότι τα χωράφια ήταν βρεγμένα και δεν μπορούσαν να καλλιεργηθούν – ήταν γεμάτα νερό. Αλλά και κάποιες περιοχές στον κάμπο δεν θα φυτευτούν καθόλου, διότι περνά η περίοδος και δεν θα προλάβουν να βγουν. Θα μας προλάβει το φθινόπωρο και δεν θα βγουν οι πατάτες».
Καθυστέρηση στην καλλιέργεια
Όπως τονίζει, «το αποτέλεσμα είναι ότι θα έχουμε καθυστέρηση τουλάχιστον ένα με ενάμιση μήνα. Αυτό σημαίνει ότι θα πιάσουν οι πολλές ζέστες. Τον Σεπτέμβριο αρχίζουν τα πολλά κρύα και η χρονιά θεωρείται αποτυχημένη από τώρα».
Βέβαια, οι επιπτώσεις δεν αναμένονται σοβαρές μόνο για τους παραγωγούς, αλλά και για τους καταναλωτές. «Είναι αλυσιδωτές οι επιπτώσεις. Θα έχουμε αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων, δεν θα υπάρχει επάρκεια τον Σεπτέμβριο στα προϊόντα, θα έχουμε μεγάλες εισαγωγές στην πατάτα – δηλαδή, οι χαμένοι θα είναι οι καταναλωτές και οι παραγωγοί. Οι μεσάζοντες δεν χάνουν ποτέ».
«Ντόπιες υπάρχουν, αλλά οι ποσότητες είναι μικρές»
Τον Ιούνιο, όπως ξεκαθαρίζει ο κ. Χαλκιαδάκης, οι πατάτες που διακινούνται στην αγορά της Κρήτης είναι μεν ντόπιες, αλλά σε ελάχιστες ποσότητες από τη Μεσαρά και σε καμία περίπτωση από το οροπέδιο Λασιθίου.
«Υπάρχουν πολύ λίγες πατάτες Μεσαράς. Ομως, ελληνοποιούνται πολλές που έρχονται από την Αίγυπτο. Γίνονται τα… βαφτίσια της πατάτας! Ερχονται πατάτες που πλένονται και σου λένε “τις πλύναμε για να μη λερώνονται οι νοικοκυρές” ή βάζουν κοκκινόχωμα στις πατάτες της Αιγύπτου και τις βαφτίζουν “Λασιθίου”. Είναι πολύ μεγάλη κομπίνα με πολύ μεγάλο κέρδος. Διότι η πατάτα από την Αίγυπτο έρχεται πολύ πιο φτηνή και τη βαφτίζουν κρητική, είτε Μεσαράς είτε Λασιθίου».
Οπως λέει ως παράδειγμα, «έρχεται με 70 λεπτά το κιλό η πατάτα η αιγυπτιακή και την πουλάνε 1 και 1,10 ευρώ/κιλό, σαν πατάτα Μεσαράς».
Μάστιγα
Ο πρώην πρόεδρος των οπωροπωλών Ηρακλείου χαρακτηρίζει μάστιγα τις ελληνοποιήσεις της πατάτας για τους αγρότες του οροπεδίου Λασιθίου, λέγοντας ότι το κράτος δεν τους προστατεύει.
Οπως λέει, «αν σήμερα μια νοικοκυρά δει στην αγορά πατάτες που γράφουν ότι είναι Λασιθίου, να ξέρει ότι δεν είναι αλήθεια και να μην τις αγοράσει. Και να σας υπενθυμίσω ότι και πέρυσι η πατάτα Λασιθίου σε πολύ μεγάλες ποσότητες είχε μείνει αδιάθετη στις αποθήκες του συνεταιρισμού της περιοχής. Και εδώ προκύπτουν ανάλογα ζητήματα, με τα κυκλώματα εκείνων που θησαυρίζουν μέσα από τα… βαφτίσια της πατάτας».


