back to top

Δεμένα στα λιμάνια τα καΐκια ελλείψει πληρωμάτων

Δεμένα στα λιμάνια παραμένουν τα αλιευτικά σκάφη τύπου γριγρί σε όλη τη χώρα, αφού οι Αιγύπτιοι αλιεργάτες… αγνοούνται.

Οι διαδικασίες για να δοθεί το πράσινο φως ώστε πολίτες από τη βορειοαφρικανική χώρα να πλαισιώσουν τα πληρώματα των καϊκιών είναι για μια ακόμα φορά χρονοβόρες, δημιουργώντας τρομερά όπως αποδεικνύεται προβλήματα σε ένα ζωτικό κομμάτι της μέσης αλιείας της χώρας.

Του ΛΕΥΤΕΡΗ ΖΑΒΛΙΑΡΗ
[email protected]

Τα σκάφη γριγρί, που αποτελούν τον βασικό προμηθευτή γαύρου και σαρδέλας στις ιχθυόσκαλες της χώρας και κατ΄επέκταση των ιχθυοπωλείων και των Ελλήνων καταναλωτών, ουσιαστικά δεν μπορούν να βγουν στο πέλαγος λόγω έλλειψης προσωπικού, αν και η αλιευτική περίοδος για τον συγκεκριμένο τύπο σκαφών έχει ξεκινήσει από την 1η Μαρτίου.

«Ένα 60% του κλάδου δεν βρίσκεται στη θάλασσα εξαιτίας των ελλείψεων σε αλιεργάτες, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε ελλείψεις σε αλιεύματα που φέρνουν τα γριγρί», εξηγεί στον «ΕΑ» ο πρόεδρος της της Πανελλήνιας Ένωσης Αλιέων γριγρί Κωνσταντής Παγώνης.

Όπως είναι γνωστό ανά δύο χρόνια ανανεώνεται η σύμβαση της Ελλάδας με την Αίγυπτο ώστε να έρθουν στη χώρα Αιγύπτιοι υπήκοοι προκειμένου να εργαστούν στα αλιευτικά σκάφη, καθώς σύμφωνα με τον πρόεδρο Συνεταιρισμού Μηχανοτρατών Νέας Μηχανιώνας Κώστα Νταουλτζή «είναι απαραίτητοι αφού οι Έλληνες αλιεργάτες είναι ελάχιστοι. Με το επάγγελμα ασχολούνται πια μόνο όσοι είχαν πατέρα  κάποιον συγγενή στον κλάδο. Δεν έρχεται κάποιος από μόνο του».

Φέτος ωστόσο με ευθύνη των ελληνικών προξενικών αρχών στην αφρικανική χώρα σημειώθηκε χαρακτηριστική καθυστέρηση ώστε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες από την κυβέρνηση για περίπου 20 μέρες, που πήγε όπως είναι λογικό πίσω τη διαδικασία.

Όπως λέει μάλιστα ο κ. Παγώνης, «άλλαξε και το καθεστώς των αιτήσεων που γίνεται ηλεκτρονικά» και σύμφωνα με τον ίδιο υπήρξαν πολλές δυσκολίες ώστε να γίνουν οι αιτήσεις από την πλευρά των αλιέων.

Όλα αυτά φυσικά έχουν επίπτωση στο τελικό καταναλωτή, καθώς οι ελλείψεις σε γαύρο και σαρδέλα σε μια περίοδο υψηλής ζήτησης που μπαίνουμε τώρα είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο.

«Το ψάρι δεν έχει πάντα στάνταρ τιμή, αφού αγοράζονται μέσω δημοπρασιών και αυτό το βάρος μοιραία πέφτει στον καταναλωτή, αφού οι τιμές από τη στιγμή που δεν υπάρχει εμπόρευμα ανεβαίνουν», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Κωνσταντής Παγώνης.

Και μπορεί τα αλιεύματα να είναι στις περισσότερες περιπτώσεις αγορά για γερά πορτοφόλια, ωστόσο στην περίπτωση του γαύρου και της σαρδέλας πρόκειται για αυξήσεις σε δύο είδη που είναι φθηνά, που έχουν ως καταναλωτικό κοινό τα χαμηλά βαλάντια.

Όπως αναφέρουν στον «ΕΑ» παράγοντες της ιχθυαγοράς από Βόρεια Ελλάδα, μια εκτίναξη στην τιμή του γαύρου και της σαρδέλας θα δημιουργούσε νέα αναταραχή, αφού τα συγκεκριμένα είδη θεωρούνται καύσιμο στην κίνηση της αγοράς ψαριού και θαλασσινών, ειδικά σε μια περίοδο όπου η κατανάλωση είναι υψηλότερη λόγω νηστείας, αλλά και του επερχόμενου καλοκαιριού με τις ανάγκες που έχει ο τουρισμός.

Στα κάγκελα για τη ζύγιση

Ένα ακόμα μεγάλο ζήτημα που έχει φέρει τους αλιείς προ κινητοποιήσεων είναι η υποχρεωτική ζύγιση στο σκάφος, κάτι που έχει επιβάλει η κυβέρνηση στο πλαίσιο ευρωπαϊκής οδηγίας.

Όπως λένε οι αλιείς, κάτι τέτοιο δημιουργεί σοβαρά υγειονομικά ζητήματα, καθώς τα αλιεύματα ψύχονται άμεσα κατά πάγια πρακτική. Ωστόσο η υποχρέωση της ζύγισης τους οδηγεί ουσιαστικά στο να αποψύχουν την ψαριά τους, κάτι που την κάνει στη συνέχεια ακατάλληλη για πώληση, ειδικά στα ψάρια του αφρού, που είναι ιδιαίτερα ευπαθή.

Μάλιστα η μη συμμόρφωση στους κανονισμούς επιφέρει από σοβαρά πρόστιμα, μέχρι και αφαίρεση της άδειας του σκάφους, κάτι που όπως είναι λογικό έχει προκαλέσει αντιδράσεις.

Με τα βάρη των υψηλών τιμών σε πετρέλαιο, πάγο και ιχθυοκιβώτια, οι αλιείς ζητούν η κυβέρνηση να αλλάξει τον κανονισμό.

Μέχρι στιγμής, ο υφυπουργός Χρήστος Κέλλας είπε πως πρόκειται για ενδεικτική ζύγιση ιχθυοκιβωτίων και όχι όλης της ψαριάς.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΓΡΟΤΗΣ»

- Διαφήμιση -spot_img
- Διαφήμιση -spot_img
spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε το νέο πρωτόκολλο αλιείας με τη Γουινέα-Μπισάου – Με πόσα αλιευτικά συμμετέχει η Ελλάδα

Οι ευρωβουλευτές συναίνεσαν την Τετάρτη 23 Απρίλη στην επικαιροποίηση της συμφωνίας αλιείας με τη Γουινέα-Μπισάου που παρέχει σε 41 σκάφη της ΕΕ πρόσβαση στα ύδατα της χώρας για πέντε χρόνια.Στο πλαίσιο του νέου πρωτοκόλλου, επιτρέπεται να ψαρεύουν στα ύδατα...

Έρχεται de minimis αποζημίωση πάνω από 1 εκ.€ σε 500 ψαράδες

Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ για την παροχή ειδικής ενίσχυσης ήσσονος σημασίας (de minimis) σε 501 αλιείς της Μαγνησίας, συνολικού ύψους 1.077.000 ευρώ, σε συνέχεια των απωλειών εισοδήματος που υπέστησαν το καλοκαίρι του 2024, λόγω του ακραίου φαινομένου μαζικών θανάτων ψαριών...

Μειωμένα αλιεύματα λόγω κλιματικής αλλαγής – Στην Ευρωβουλή η βιωσιμότητα της μικρής παράκτιας αλιείας

Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της μικρής παράκτιας αλιείας στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο», κατέθεσαν οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κώστας Αρβανίτης και Νικόλας Φαραντούρης.«Η μικρής κλίμακας παράκτια αλιεία αποτελεί τον πυρήνα της αλιευτικής...

Πήρε το σκάφος άλλου, πήγε για ψάρεμα και συνελήφθη

Περίεργο περιστατικό έλαβε χώρα στην Κόρινθο, όπου ένας 27χρονος άνδρας έκλεψε τη βάρκα και πήγε για ψάρεμα, με το Λιμεναρχείο να τον συλλαμβάνει και κατόπιν να επιστρέφει το σκάφος στον νόμιμο ιδιοκτήτη του.Ο δράστης αφέθηκε ελεύθερος, ωστόσο η Λιμενική...

Επετράπη το ψάρεμα σε Καλόγνωμες και Κυδώνια στον Κόλπο Καλλονής – Που συνεχίζεται η απαγόρευση

Με απόφαση της Αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, Αναστασίας Αντωνέλλη, άρθηκε η απαγόρευση αλιείας οστράκων στον Κόλπο Καλλονής, η οποία είχε επιβληθεί με προηγούμενη απόφαση.Ειδικότερα, επιτρέπεται πλέον η αλιεία Κυδωνιών και Καλόγνωμων. Ωστόσο, παραμένει σε ισχύ...

Καταβολή οικονομικής ενίσχυσης 15,91 εκατ. ευρώ στους παράκτιους αλιείς

Ξεκίνησε η καταβολή της οικονομικής ενίσχυσης, ύψους 15,91 εκατ. ευρώ, προς ιδιοκτήτες αλιευτικών σκαφών παράκτιας αλιείας, ως αποζημίωση για την καταστροφή των αλιευτικών εργαλείων και την απώλεια της παραγωγής που προκαλούν τα θαλάσσια προστατευόμενα είδη, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.«Με...

Το ΥΠΑΑΤ κατέβαλλε πάνω από 15 εκ.€ σε παράκτιους αλιείς – Τι δήλωσαν Τσιάρας και Κέλλας

Στην χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης σε ιδιοκτήτες αλιευτικών σκαφών παράκτιας αλιείας ως αποζημίωση για την καταστροφή των αλιευτικών εργαλείων και την απώλεια της παραγωγής που προκαλούν τα θαλάσσια προστατευόμενα είδη προχωράει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μετά από συνεργασία...

Έως και τις 30 Μαΐου απαγορεύεται κάθε αλιευτική δραστηριότητα σε εσωτερικά επιφανειακά νερά του Έβρου

Γνωστοποιήθηκε σε όλες τις αρμόδιες αρχές και στους κατοίκους του Έβρου, οτι θα ισχύσει απαγόρευση αλιείας, από τις 15 Απριλίου έως τις 30 Μαΐου 2025.Η απόφαση αυτή αποσκοπεί στην προστασία της αναπαραγωγής των ιχθυοπληθυσμών και άλλων υδρόβιων οργανισμών που υπάρχουν σε επιφανειακά...

Το ζύγισμα και η καταγραφή των αλιευμάτων πρέπει να καταργηθούν για να επιβιώσει ο ψαράς

Μεγάλος προβληματισμός υπάρχει ανάμεσα στους ψαράδες όλης της Ελλάδας, καθώς η εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας (ήρθε στη χώρα μας μέσα από την Υπουργική Απόφαση 65/23344/25-1-2024) για το ζύγισμα και τα pos προκαλεί πρόβλημα στη βιωσιμότητα του επαγγέλματος.Μάλιστα, το πρόβλημα...