Εντός της εβδομάδας θα εκδοθεί το ΦΕΚ για το προανθικό του 2025 και τους καλλιεργητές που ήταν εκτός κανονισμού ΕΛΓΑ, με τους παραγωγούς να περιμένουν την αποζημίωσή τους 14 μήνες μετά τον παγετό του Μαρτίου του 2025.
Οι καλλιεργητές περιγράφουν την πραγματικότητα στον «Έλληνα Αγρότη» με πολύ μελανά χρώματα, καθώς ειδικά για την εφετινή σεζόν το κόστος παραγωγής έχει ανέλθει στο 1€ το κιλό, την ίδια στιγμή που ο παραγωγός πουλά 2€. Με το 50% να… «εξαφανίζεται» λόγω καυσίμων, λιπασμάτων και μισθολογικού κόστους, οι αγρότες συνεχίζουν να μετρούν πληγές, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Βεγορίτιδας – Καϊμακτσαλάν, Νίκος Τζήγκας.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Έλληνα Αγρότη», οι αποζημιώσεις των καλλιεργητών για τον περσινό παγετό θα υπολογιστούν με βάση τα εκκαθαριστικά των 3 τελευταίων ετών, 2023, 2024 και 2025. Από τον υπολογισμό αυτόν θα προκύψει μια διαφορά, με βάση την οποία θα βγει το τελικό ποσό που θα πάει στον αγρότη. Πριν έναν χρόνο όταν οι άνθρωποι καλούνταν να κάνουν δηλώσεις ζημίας, ο ΕΛΓΑ ζήτησε και δεν πήρε το προσωικό προκειμένου να κάνει εξατομικευμένες εκτιμήσεις κι έτσι έκανε με βάση τοπωνύμια, δηλαδή κατά περιοχή. Αλλά σήμερα φτάνουμε στο σημείο η ΑΑΔΕ και το ΥΠΑΑΤ να εξετάσουν ατομικά τον κάθε άνθρωπο που επλήγη με βάση το εκκαθαριστικό του. Το σκεπτικό των αξιωματούχων είναι ότι υπάρχουν διαφορές ανάλογα με την περιοχή (δηλαδή Θεσσαλία, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία, Πελοπόννησος), αλλά και ανάλογα με την καλλιέργεια, επομένως θεωρείται πιο δίκαιο να εξεταστεί η οικονομική κατάσταση του καθενός βάση εφορίας και να προκύψει το ποσό της αποζημίωσης.
Άλλο ΦΕΚ και άλλο πληρωμή…
Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα, μιλάμε για μια πολύ μικρή αποζημίωση ανά στρέμμα. Επίσης, το γεγονός ότι θα εκδοθεί ΦΕΚ δε σημαίνει ότι πάμε άμεσα για πληρωμή, όπως έδειξε και το πρόσφατο παράδειγμα του 2021, για το οποίο εκδόθηκε ΦΕΚ τον Δεκέμβριο του 2025 και πλέον η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή γιατί τα 2.5 εκατομμύρια ευρώ δεν πήγαν στους παραγωγούς εντός 2-3 μηνών όπως προβλέπεται από τους κανονισμούς.
Όπως περιγράφουν γεωργοί στον «Έλληνα Αγρότη» η έκδοση ΦΕΚ που υποσχέθηκαν διάφορα τοπικά στελέχη και βουλευτές της ΝΔ πιο πολύ μοιάζει με ένα κόλπο με σκοπό να καθησυχάσουν τον κόσμο που υποφέρει οικονομικά, παρά με άνοιγμα δρόμου προς την αποζημίωση. Πάντως, ο ΕΛΓΑ με βάση τα πορίσματα που έχει στη διάθεσή του, έχει υπολογίσει το συνολικό ύψος της αποζημίωσης σε 120 εκατομμύρια ευρώ, κάτι που φαίνεται μέχρι στιγμής να μην προσεγγίζεται με βάση τα νέα δεδομένα, καθώς η συγκεκριμένη πληρωμή θα είναι αρκετά μικρότερη.
Η διαδικασία πριν την πληρωμή
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ αυτή την εβδομάδα θα εκδοθεί το ΦΕΚ, κατόπιν θα καταρτιστεί το ad hoc (ειδικό δηλαδή) πρόγραμμα για τις αποζημιώσεις και προς το τέλος του καλοκαιριού θα γίνουν πληρωμές. Μάλιστα στο ΦΕΚ θα ορίζεται τελική ημερομηνία πληρωμής των καλλιεργητών, καθώς σε διαφορετική περίπτωση η διαδικασία θα πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή. Μάλιστα απορία που εκφράζουν πολλοί άνθρωποι στον «Έλληνα Αγρότη» είναι ότι «εδώ δεν πλήρωσαν τα 2.5 εκατομμύρια για τις ζημίες του 2021 που υπήρχε και απόφαση, θα πληρώσουν πολλά περισσότερα;»


