Σημαντικές διευκρινίσεις και πρακτικές οδηγίες παρέχονται με την εγκύκλιο Ε. 2030/2025 του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, για την εφαρμογή της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης αποθεμάτων και διαβίβασής τους στην πλατφόρμα myDATA, όπως στις περιπτώσεις αγροτών του ειδικού ή του κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ μη υπόχρεους στην έκδοση παραστατικών διακίνησης, ή υπόχρεους εκδότες που αρνούνται την έκδοση ή εκ παραδρομής δεν εξέδωσαν παραστατικό διακίνησης, σχετικά με την διακίνηση ζωικών ή φυτικών αγροτικών προϊόντων, όπως γάλα ή ελαιόκαρπος.
Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση της ΑΑΔΕ, ειδικότερα με την εν λόγω εγκύκλιο αποσαφηνίζονται:
- Οι βασικοί ρόλοι στη διακίνηση, παρουσιάζοντας αναλυτικά παραδείγματα με περιγραφή των ρόλων αποστολέα, παραλήπτη, αποθηκευτή, μεταφορέα και τρίτων εμπλεκόμενων σε συνηθισμένες εμπορικές συναλλαγές.
- Εξαιρέσεις όπως: η διακίνηση υλικών ήσσονος σημασίας σε περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών, καθώς και η υπό προϋποθέσεις διακίνηση κατεστραμμένων/ άχρηστων/ ακατάλληλων αποθεμάτων.
- Ειδικές περιπτώσεις και τρόπος διαχείρισης αυτών όπως: διακινήσεις από/ προς αγρότες, ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις και αποθήκες τρίτων (3PL), διακινήσεις μέσω courier και διακινήσεις καυσίμων σε λιανικές πωλήσεις, μεταγενέστερη ψηφιακή διαβίβαση σε περιπτώσεις διακοπής ηλεκτρικού δικτύου και απώλειας διασύνδεσης με τη πλατφόρμα myDATA.
- Τα πρόστιμα ύψους 500€ για απλογραφικά και 1.000 € για διπλογραφικά βιβλία, ανά έλεγχο για τη μη έκδοση ψηφιακού παραστατικού.
«Οι παραπάνω διευκρινίσεις και οδηγίες διευκολύνουν περαιτέρω την εμπορική δραστηριότητα των επιχειρήσεων ενισχύοντας τη σαφήνεια και την προσαρμογή τους στο ψηφιακό οικοσύστημα της φορολογικής διοίκησης» τονίζεται από την ΑΑΔΕ.
Οι περιπτώσεις διακίνησης αγροτικών προϊόντων
Αναλυτικότερα, σχετικά με την έκταση εφαρμογής των ηλεκτρονικών παραστατικών διακίνησης και τις εξαιρέσεις που αφορούν αγρότες η εγκύκλιος Ε.2030/2025 της ΑΑΔΕ αναφέρει τα εξής:
«6. Με την περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Α.1123/2024 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ ορίζεται, μεταξύ άλλων ότι, ο λήπτης των αποθεμάτων έχει υποχρέωση έκδοσης παραστατικού διακίνησης ή δελτίου ποσοτικής παραλαβής στην περίπτωση που συναλλάσσεται με μη υπόχρεους στην έκδοση παραστατικών διακίνησης, με υπόχρεους εκδότες που αρνούνται την έκδοση ή εκ παραδρομής δεν εξέδωσαν παραστατικό διακίνησης.
Από τα προαναφερόμενα προκύπτει ότι σε περίπτωση κατά την οποία παραδίδονται από αγρότες του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ (μη υπόχρεοι σε έκδοση ψηφιακού παραστατικού διακίνησης) αγροτικά προϊόντα (π.χ. γάλα) σε υπόχρεες οντότητες στην αγροτική εκμετάλλευση του παραγωγού (χωράφι, αποθήκες, στάβλοι κ.λπ.) και στη συνέχεια διακινούνται κατ’ εντολή της παραλαμβάνουσας οντότητας εκδίδει ψηφιακό δελτίο διακίνησης η υπόχρεη οντότητα που παραλαμβάνει και διακινεί τα προϊόντα. Αντίστοιχα, δεν εκδίδεται ψηφιακό παραστατικό διακίνησης για τα διακινούμενα, από τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ, αγροτικά προϊόντα από τον τόπο συγκομιδής ή τις εγκαταστάσεις αυτών μέχρι την παράδοση τους στις εγκαταστάσεις της αγοράστριας οντότητας. Σε αυτή την περίπτωση ο λήπτης των αποθεμάτων (αγροτικών προϊόντων) εκδίδει Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής κατά τα προαναφερόμενα.
Σύμφωνα με την παρ. 7.1 του Παραρτήματος ΙΙ της υπό στοιχεία Α.1123/2024 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ σε περιπτώσεις παραλαβής των αποθεμάτων από εγκαταστάσεις του Αποστολέα από τον Παραλήπτη με δικά του μεταφορικά μέσα συμπεριλαμβανομένων και αυτών που εντέλει, το σχετικό παραστατικό διακίνησης δύναται να εκδίδεται και να διαβιβάζεται από αυτόν. Με την παρούσα γίνεται δεκτό ότι η ως άνω διαδικασία δύναται να ακολουθείται και στην περίπτωση παράδοσης αγροτικών προϊόντων (π.χ. ελαιόκαρπος) από παραγωγούς – αγρότες του κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ».
Ολόκληρη η εγκύκλιος: ΑΑΔΕ ΓΙΑ Ψ.ΔΕΛΤΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ