Οι λάτρεις του αυθεντικού, του ανεξερεύνητου, του ανεπιτήδευτου τουρισμού μπορούν να απολαύσουν ό,τι απλόχερα προσφέρει η φύση
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΛΟΓΕΡΑ (Σύμβουλος τουριστικών επιχειρήσεων)
Στην Ελλάδα, η αξιόλογη γεωφυσική ποικιλομορφία, οι ανεξάντλητοι φυσικοί πόροι, τα ιδιαίτερα τοπικά χαρακτηριστικά και η παράδοση, συνθέτουν ένα σπάνιο μωσαϊκό παραστάσεων, εικόνων και εμπειριών δημιουργώντας έναν τόπο ευλογημένο. Εδώ, οι λάτρεις του αυθεντικού, του ανεξερεύνητου, του ανεπιτήδευτου τουρισμού μπορούν να απολαύσουν ό,τι απλόχερα προσφέρει η φύση.
Τι είναι ο αγροτουρισμός;
Αγροτουρισμός, σύμφωνα με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, είναι μια εναλλακτική μορφή τουρισμού που αναπτύσσεται σε μη αστικό χώρο και αφορά δραστηριότητες υποδοχής και φιλοξενίας που ασκούνται από επιχειρηματίες αγρότες με σκοπό, τόσο την εκμάθηση των αγροτικών δραστηριοτήτων στους επισκέπτες, όσο και την ενίσχυση του αγροτικού εισοδήματος και της τοπικής οικονομίας, μέσα από την εκμετάλλευση των τουριστικών καταλυμάτων και από την τροφοδοσία των τουριστικών μονάδων με προϊόντα τοπικής παραγωγής και γεωργικών συνεταιρισμών.
Δύο παράλληλοι στόχοι:
- Να δώσει τη δυνατότητα στον τουρίστα να περάσει ήρεμες διακοπές μέσα στη φύση, έξω από το πλαίσιο του ανεπτυγμένου τουρισμού, μέσα σε ένα φιλόξενο κλίμα που δημιουργεί η ίδια η φύση και οι άνθρωποι της.
- Να ενισχύσει τον επαγγελματία του αγροτικού εισοδήματος με την εκμετάλλευση καταλυμάτων και την τροφοδοσία τους, με προϊόντα της ντόπιας αγροτικής παραγωγής και της τοπικής λαϊκής τέχνης.
Για την κοινωνία, το περιβάλλον, τον τόπο, ο αγροτουρισμός συμβάλλει στην:
– συμπλήρωση και βελτίωση του αγροτικού εισοδήματος
– βελτίωση της ποιότητας ζωής και εργασίας του αγροτικού πληθυσμού ∙ συγκράτηση του αγροτικού πληθυσμού στον τόπο διαμονής του
– βελτίωση και διάθεση των τοπικών αγροτικών και βιοτεχνικών προϊόντων ∙ προστασία του περιβάλλοντος
– διατήρηση, προβολή κι αξιοποίηση της αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής κληρονομιάς
– βελτίωση της ελκυστικότητας των αγροτικών περιοχών
∙ ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
Οι κύριες δραστηριότητες του επισκέπτη είναι:
✔ Συμμετοχή σε αγροτικές εργασίες και παραγωγές, όπως είναι το μάζεμα της ελιάς και η παραγωγή του πολύτιμου ελαιόλαδου, η διαδικασία του τρύγου για την παραγωγή κρασιού ή τσίπουρου, κλπ.
✔ Συμμετοχή σε κτηνοτροφικές εργασίες, όπως η φροντίδα των ζώων (βοσκή, άρμεγμα, καθαριότητα) αλλά και οι τυροκομικές δραστηριότητες για την παραγωγή τυριού και γιαουρτιού.
✔ Σύνδεση με το πολιτιστικό περιβάλλον αγροτικών περιοχών, κάνοντας περιηγήσεις και επισκέψεις σε μοναστήρια, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, παραδοσιακούς οικισμούς, εργαστήρια χειροτεχνίας ή κεραμικής, κλπ.
✔ Παρατήρηση του οικοσυστήματος δηλαδή των πουλιών, της πανίδας, επισκέψεις σε υγροβιότοπους κλπ.
✔ Παίρνει μέρος σε δραστήρια αθλήματα, όπως είναι η πεζοπορία, το ράφτινγκ, η ιππασία, το κυνήγι, η ορειβασία, κλπ.
✔ Κάνει μαθήματα για τα τοπικά προϊόντα και τη ντόπια κουζίνα όπως πίτες, γλυκά του κουταλιού, κομπόστες, ζυμωτό ψωμί, μαρμελάδες, τσίπουρο, αλλά και μαθήματα για τους παραδοσιακούς χορούς, την οινοποιεία, κλπ.
«Πελάτες» δυνητικά είναι : Ιδιώτες καταναλωτές, εταιρείες, σύλλογοι ,σχολές, ομοσπονδίες
Χαρακτηριστικά κατηγορίας
-Αυτή η ομάδα αποτελείται συνήθως από άντρες ή/και γυναίκες ηλικίας 18-75 ετών που το επάγγελμά, το μορφωτικό επίπεδο και το εισόδημα τους ποικίλει ανάλογα τις επιμέρους υπό-κατηγορίες (εργαζόμενοι, νοικοκυρές, επιχειρηματίες, αγρότες, φοιτητές, δημόσιοι υπάλληλοι, κλπ.)
-Αποτελείται από εργαζομένους επιχειρήσεων, ανθρώπους υψηλού μορφωτικού επιπέδου που έχουν μεγάλη αγοραστική δυνατότητα
-Αποτελείται από ομάδες ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα
Το προφίλ των επισκεπτών και τα κανάλια διανομής
Για τις επιχειρήσεις που έχουν λάβει το Ειδικό Σήμα Αγροτουρισμού οι βασικές χώρες προέλευσης επισκεπτών είναι η Αγγλία και η Γερμανία. Ακολουθούν η Γαλλία, η Ιταλία και η Ρωσία.
Αρκετά συχνοί είναι και επισκέπτες από Βέλγιο, Ολλανδία, Ουκρανία, Ρουμανία και Φινλανδία, αλλά και από Η.Π.Α και Καναδά. Υπάρχουν και μεμονωμένες περιπτώσεις επισκεπτών από άλλα κράτη.
Σε ορισμένες περιπτώσεις καταγράφεται και ένα μικρό ποσοστό επισκεπτών που είναι ξένοι και που διαμένουν μόνιμα την Ελλάδα. Όσον αφορά τους Έλληνες επισκέπτες αυτοί είναι σχετικά λίγοι αλλά καταγράφονται αυξητικές τάσεις.
Οι περισσότεροι επισκέπτες διαμένουν στη μονάδα για περίπου μία εβδομάδα, ενώ αρκετοί είναι και αυτοί που επιλέγουν τις ολιγοήμερες διακοπές (2-3 ημέρες).
Όσον αφορά τα κανάλια διανομής του αγροτουριστικού προϊόντος, διαπιστώνεται πως οι διαδικτυακές πλατφόρμες (π.χ. Booking.com) και οι ιστοσελίδες των μονάδων αποτελούν τις βασικές πηγές πληροφόρησης και πραγματοποίησης κρατήσεων.
Ακολουθούν τα τουριστικά γραφεία και πρακτορεία τα οποία αναπτύσσουν εξειδικευμένα πακέτα αγρο-τουρισμού. Σε αρκετές περιπτώσεις αναφέρθηκε η προώθηση του προϊόντος μέσω του ελληνικού ή διεθνούς τύπου, καθώς και του διαδικτύου.