back to top

Γερασμένος ο ελληνικός στόλος αγροτικών μηχανημάτων – Σε ανοδική τροχιά η αγορά το 2024

Σημαντική ανάκαμψη σημείωσε η ελληνική αγορά αγροτικών μηχανημάτων το 2024, ανατρέποντας τη φθίνουσα πορεία των δύο προηγούμενων ετών και επαναφέροντας συγκρατημένη αισιοδοξία στον κλάδο.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), οι πωλήσεις ελκυστήρων κατέγραψαν αύξηση, φτάνοντας τις 2.840 μονάδες, από 1.670 το 2023 — σημειώνοντας άνοδο 70%. Τα νούμερα αυτά αγγίζουν τις επιδόσεις των ετών 2020 και 2021, όπου οι πωλήσεις ανήλθαν σε 2.829 και 3.034 μονάδες αντίστοιχα.

Η θετική αυτή εξέλιξη αποδίδεται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, σε στοχευμένα χρηματοδοτικά εργαλεία που τέθηκαν σε εφαρμογή, καθώς και στην ανάγκη ανανέωσης του γερασμένου μηχανολογικού εξοπλισμού των Ελλήνων αγροτών.

Ωστόσο, η ανοδική τροχιά ενδέχεται να αποδειχθεί βραχυπρόθεσμη.

Όπως δήλωσε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ, κ. Σάββας Μπαλουκτσής, οι πρώτες εκτιμήσεις για το 2025 είναι λιγότερο αισιόδοξες. «Οι προβλέψεις για την επόμενη χρονιά κυμαίνονται μεταξύ 1.700 και 1.800 πωληθέντων ελκυστήρων, καθώς απουσιάζουν ενεργά επιδοτούμενα προγράμματα ενίσχυσης», είπε σχετικά ο κ. Μπαλουκτσής.

Αν και το 2025 ξεκίνησε με θετικούς οιωνούς, καθώς τον Ιανουάριο καταγράφηκε αύξηση 42% στις πωλήσεις, η τάση αντιστράφηκε τους επόμενους μήνες.

Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο σημειώθηκε μείωση 9,3%, με αποτέλεσμα το πρώτο τρίμηνο να κλείσει με 649 πωλήσεις, έναντι 954 το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Τονίζεται πάντως ότι η ετήσια μεταβολή παραμένει θετική (+9%), όμως δεν φαίνεται επαρκής για να αναστρέψει τη συνολική τάση επιβράδυνσης.

Η γήρανση του στόλου και η ανάγκη εκσυγχρονισμού

Παρά τα βελτιωμένα στοιχεία του 2024, η συνολική εικόνα του ελληνικού γεωργικού στόλου παραμένει ανησυχητική. Ο αριθμός των ενεργών ελκυστήρων εκτιμάται στις 130.000 μονάδες, με μέση ηλικία τα 23 έτη, γεγονός που υποδεικνύει σημαντική γήρανση και περιορισμένη αποδοτικότητα.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του ΣΕΑΜ, μόλις το 28,8% των ελκυστήρων είναι ηλικίας κάτω των 15 ετών, ενώ το 44,9% κυμαίνεται μεταξύ 26 και 40 ετών. Επιπλέον, περίπου 2,2% ξεπερνά τα 40 έτη. Η παλαιότητα των μηχανημάτων δεν συνεπάγεται μόνο αυξημένο κόστος συντήρησης αλλά και μειωμένη ενεργειακή απόδοση, καθώς και περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις λόγω υψηλών εκπομπών ρύπων.

Ο κ. Μπαλουκτσής υπογραμμίζει την ανάγκη για «ένα συντονισμένο σχέδιο εκσυγχρονισμού του μηχανολογικού εξοπλισμού στον πρωτογενή τομέα», προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα της ελληνικής γεωργίας.

Για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών προβλημάτων, απαιτούνται ουσιαστικές παρεμβάσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Πρώτο βήμα αποτελεί η ταχύτερη και πιο στοχευμένη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων που προορίζονται για την αγροτική εκμηχάνιση.

“Η ανάγκη δημιουργίας εθνικών προγραμμάτων απόσυρσης παλαιών ελκυστήρων κρίνεται επίσης επιτακτική, με στόχο την ανανέωση του στόλου με σύγχρονες και περιβαλλοντικά αποδοτικές μονάδες” επισήμανε ο κ. Μπαλουκτσής.

Σημαντικό εργαλείο θα μπορούσαν να αποτελέσουν και τα φορολογικά κίνητρα, όπως η δυνατότητα δημιουργίας αφορολόγητων αποθεματικών και οι αυξημένες αποσβέσεις για επενδύσεις σε νέο εξοπλισμό. Παράλληλα, η καθιέρωση υποχρεωτικών τεχνικών ελέγχων τύπου ΚΤΕΟ θα μπορούσε να συμβάλει στην ασφάλεια και την αποδοτικότητα των μηχανημάτων, καθώς και στην απόσυρση μονάδων που κρίνονται ακατάλληλες για χρήση.

Παρά τις διεθνείς αναταράξεις, η ελληνική αγορά αγροτικών μηχανημάτων παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεπηρέαστη από εξωτερικούς παράγοντες, όπως οι εμπορικοί δασμοί των ΗΠΑ.

Τέλος, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «οι ελκυστήρες δεν υπόκεινται σε δασμούς ή άλλες φορολογικές επιβαρύνσεις, ενώ το ποσοστό εισαγωγών από την Αμερική είναι αμελητέο — δεν ξεπερνά το 1%». Η συντριπτική πλειονότητα των εισαγόμενων μηχανημάτων προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ σημαντικές ποσότητες φτάνουν επίσης από την Άπω Ανατολή, την Τουρκία και την Ινδία.

spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

Ο ελκυστήρας ΜasseyFerguson 8s dyna e-power ολοκλήρωσε το Morocco Desert Challenge

Η MasseyFerguson, παγκόσμια εμπορική επωνυμία της AGCO (NYSE:AGCO), ανακοίνωσε ότι ο MF 8S Dyna E-Power έγινε ο πρώτος γεωργικός ελκυστήρας που ολοκλήρωσε το Morocco Desert Challenge.ΤΟΥ ΧΑΡΗ ΜΠΕΡΤΙΔΗ[email protected]Ο ειδικά διαμορφωμένος ελκυστήρας ολοκλήρωσε τη διαδρομή στην 75η θέση ανάμεσα...

Νέα γενιά CROSS II: Καινοτομία και ποιότητα στον καλλιεργητή

Η UNIA στηρίζει τους αγρότες με τεχνολογικές λύσεις εδώ και 140 χρόνια, βοηθώντας τους στις καθημερινές τους προκλήσεις. Με βάση την 20ετή εμπειρία μας στην κατασκευή καλλιεργητών τριών σειρών, παρουσιάζουμε τη νέα γενιά του γνωστού CROSS. Λαμβάνοντας υπόψη τις...

SCANIA σειρά R: Ο κυρίαρχος των μεταφορών

Η SCANIA με τη σειρά R αποδεικνύει στον ανταγωνισμό ότι δεν είναι τυχαία η μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία βαρέων φορτηγών  και όχι μόνο. Σύγχρονος , αεροδυναμικός σχεδιασμός,  εξελιγμένα ηλεκτρονικά βοηθήματα και ισχυροί κινητήρες είναι μερικά από τα «μυστικά» της επιτυχίας.Η...

Agroverse: Ένα «Uber» για την Ελαιοκομία αλλάζει την καλλιέργεια της ελιάς

Πριν από αρκετούς μήνες , τρεις νεαροί μηχανικοί στη Σίνδο Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν να συναρμολογούν ένα πρωτοποριακό ηλεκτρικό ρομπότ, που μόλις έξι μήνες αργότερα θα βρισκόταν να διασχίζει αυτόνομα αμπέλια στην Κεντρική Μακεδονία.Ωστόσο, οι δυνατότητές του δεν περιορίζονται μόνο...

M5002 NARROW: Τα στενά τρακτέρ με ισχύ από 74 έως 115 ίππους

Με ισχύ που κυμαίνεται από 74 έως 115 ίππους και συνολικό βάρος λειτουργίας 4.350 κιλά, η σχετικά νέα σειρά εξειδικευμένων τρακτέρ της ιαπωνικής φίρμας απευθύνεται σε στενές καλλιέργειες υψηλού επιπέδου, με το σχεδιασμό του καπό να είναι επίσης νέος,...

Tony 8900: Το… μέλλον στα τρακτέρ είναι τώρα

Το εξαιρετικό τρακτέρ διατίθεται στην αγορά με κινητήρα Kubota 98 ​​ίππων, με τεχνολογία υψηλού επιπέδου και υδροστατικό κιβώτιο ταχυτήτων ελεγχόμενο από λογισμικό.Αυτό το λογισμικό επιτρέπει στον χειριστή να προσαρμόζει όλες τις παραμέτρους της εργασίας του, λαμβάνοντας υπόψη το...

Το νέο υπεδάφιο HML αναπτύσσει το αμπέλι σωστά και με υγεία (vid)

Με το υπεδάφιο HΜL  μπορείτε να βοηθήσετε το αμπέλι σας να αναπτυχθεί με υγεία και σωστά καθώς μποσκάρει/αναμοχλεύει  το χώμα κοντά στο ριζικό σύστημα χωρίς να διαταράσει την επιφάνεια του εδάφους και δημιουργεί θύλακες αέρα ώστε το ριζικό σύστημα του...

Τα Kverneland Αναρτώμενα Ψεκαστικά iXdrive S6 συνδυάζουν την άνεση του χειριστή με την προστασία του περιβάλλοντος

Σχεδιάστηκε με γνώμονα την άνεση του χειριστή και την προστασία του περιβάλλοντος.Προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε μπάρες ταχυχάλυβα ή αλουμινίου υψηλής αντοχής.Ο τυπικός εξοπλισμός περιλαμβάνει το σύστημα κυκλοφορίας iXclean Pro, iXflow® το σύστημα ελέγχου του ύψους ψεκασμού...

Τρακτέρ Quadtrac 715: Βέλτιστη ταχύτητα, μεγαλύτερη απόδοση

Η Case IH αναδείχθηκε με το μοντέλο Quadtrac 715  τρακτέρ της χρονιάς για το 2025,στη διεθνή έκθεση Eima International 2024, σημειώνοντας μια σημαντική νίκη στην κατηγορία των High Power τρακτέρ.Αυτή η κορυφαία διάκριση υπογραμμίζει τη δέσμευση της Case...
spot_img