back to top

Η ζάχαρη εντάχθηκε στο πρόγραμμα μεταποίησης – Ευκαιρία για αναχαίτιση των εισαγωγών;

Στο πρόγραμμα εμπορίας, ανάπτυξης και μεταποίησης προϊόντων εντάσσεται η ζάχαρη έπειτα από τροπολογία στην οποία προέβη το ΥΠΑΑΤ, με την ελληνική οικονομία να εντάσσει την παραγωγή ζάχαρης έπειτα από χρόνια στο ενεργητικό της.

Με την πράξη αυτή  όλα τα προϊόντα ζάχαρης εντάσσονται στο πρόγραμμα της Παρέμβασης Π3-73-2.3 που αφορά “Στήριξη για επενδύσεις στη μεταποίηση/εμπορία και/ή ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων του Στρατηγικού Σχεδίου για την Κοινή Αγροτική Πολιτική της Ελλάδας (Σ.Σ. Κ.Α.Π.) 2023-2027”.

Τι μπορεί όμως να σημαίνει για την ελληνική οικονομία αυτή η πράξη; Μέχρι σήμερα οι ανάγκες για ζάχαρη καλύπτονται αποκλειστικά και μόνο με εισαγωγές. Χαρακτηριστικό δε, είναι το γεγονός ότι το 2022 καλλιεργήθηκαν 722 στρέμματα τεύτλων, ενώ το 2023 μόλις 328, ενώ ό, τι ζάχαρη παρήχθη πήγε για ζωοτροφές και όχι στον τομέα της κατανάλωσης και των υπεραγορών.

Με βάση την ένταξη της ζάχαρης στο πρόγραμμα μεταποίησης γεωργικών προϊόντων μπορεί να δοθεί μια ευκαιρία για νέα ανάπτυξη του εν λόγω προϊόντος στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, κάτι που θα έφερνε αναχαίτιση των εισαγωγών.

Αναλυτικά:

«Άρθρο 1

1. Στο άρθρο 2 προστίθεται παρ. 3 ως εξής:

«3. Η Παρέμβαση συμμορφώνεται με το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Επίσημη εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, 2000/C 364/01 και 2016/C 202/02), τις γενικές αρχές του δικαίου της Ένωσης και τις οριζόντιες αρχές της παρ. 2 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 3506/18.12.2023 απόφασης του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Εθνικοί κανόνες Επιλεξιμότητας δαπανών για τις παρεμβάσεις αγροτικής ανάπτυξης του Στρατηγικού Σχεδίου για την Κοινή Αγροτική Πολιτική 2023-2027 (ΣΣ ΚΑΠ)» (Β’ 7144).».

2. Στο άρθρο 3 προστίθεται περ. κθ ως εξής:

«κθ) «ΑμΕΑ»: Άτομα με αναπηρία. Ο όρος αναφέρεται σε άτομα με κινητική ή/και αισθητηριακή αναπηρία (προβλήματα όρασης και ακοής) ή/και ψυχική, νοητική, γνωστική κ.λπ. αναπηρία.».

3. Στο άρθρο 5 επέρχονται οι κάτωθι τροποποιήσεις:

α) Η παρ. 3 του άρθρου 5 αντικαθίσταται ως εξής:

«3. Στο πλαίσιο της Παρέμβασης ενισχύονται ιδρύσεις, εκσυγχρονισμοί και μετεγκαταστάσεις μονάδων παραγωγής και αποθηκευτικών χώρων, συγχωνεύσεις μονάδων, μονάδες διαχείρισης υποπροϊόντων υπό την προϋπόθεση ότι η πρώτη ύλη και το παραγόμενο τελικό προϊόν είναι γεωργικά προϊόντα, λαμβάνοντας υπόψη τη χρηματοδότηση μέσω της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς (εφεξής ΚΟΑ) ανά κλάδο και μέσω άλλων αναπτυξιακών προγραμμάτων.».

β) Η παρ. 4 του άρθρου 5 καταργείται, η παρ. 5 αναριθμείται σε παρ. 4 και η παρ. 6 αναριθμείται σε παρ. 5.

γ) Στη νέα παρ. 5 προστίθεται περ. ιβ ως εξής:

«ιβ) η μεταποίηση/εμπορία/συσκευασία και/ή ανάπτυξη προϊόντων ζάχαρης.».

4. Οι περ. β) και γ) της παρ. 5 του άρθρου 7 αντικαθίστανται ως εξής:

«β) Περιφέρειες Ιονίου, Κρήτης, Θεσσαλίας, Δυτικής Μακεδονίας και ηπειρωτικές περιοχές που συμπεριλαμβάνονται στα Εδαφικά Σχέδια Δίκαιης Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ): 65%,

γ) Περιφέρειες Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας, Ηπείρου, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης: 50%, εκτός των ηπειρωτικών περιοχών που συμπεριλαμβάνονται στα Εδαφικά Σχέδια Δίκαιης Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ).».

5. Στο άρθρο 8 επέρχονται οι κάτωθι τροποποιήσεις:

α) Η υποπερ. i) της περ. α) της παρ. 1 αντικαθίσταται ως εξής:

«i. μη προβληματικές επιχειρήσεις, η προβληματικότητα εξετάζεται αποκλειστικά κατά την ένταξη της αίτησης στήριξης (στο στάδιο της αξιολόγησης).».

β) Η περ. ι) της παρ. 3 αντικαθίσταται ως εξής:

«ι) κατηγορία περιοχής παρέμβασης, δίδεται προτεραιότητα στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε ηπειρωτική περιοχή που συμπεριλαμβάνεται στα Εδαφικά Σχέδια Δίκαιης Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) ή σε περιοχή που έχει πληγεί από φαινόμενα που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή όπως πλημμύρες και πυρκαγιές ή σε νησιωτική περιοχή με πληθυσμό μέχρι 3.100 κατοίκους.».

6. Στο άρθρο 14 επέρχονται οι κάτωθι τροποποιήσεις:

α) Η περ. 2 του άρθρου 14 αντικαθίσταται ως εξής: «2. αναρτούν κατά την διάρκεια της υλοποίησης της επένδυσης και πριν από την αίτηση πρώτης πληρωμής επεξηγηματική πινακίδα ή ισοδύναμη ηλεκτρονική εικόνα στον χώρο πραγματοποίησης των εργασιών, όπου να επιδεικνύεται η συμβολή του αντίστοιχου προγράμματος ενίσχυσης της επένδυσης σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο σημείο ι της παρ. 2 του άρθρου 123 του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 καθώς και στα άρθρα 5 και 6 αυτού και στα παραρτήματα II και ΙΙΙ του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/129 της Επιτροπής περί του εμβλήματος της Ένωσης και παράλληλα ενημερώνουν το σχετικό διαδικτυακό τους τόπο για την ενίσχυση στο πλαίσιο της εν λόγω παρέμβασης,».

β) Προστίθενται περ. 15 και 16 ως εξής:

«15. συμμορφώνονται και να τηρούν τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 και τις οριζόντιες αρχές της παρ. 2 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 3506/18.12.2023 απόφασης του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Εθνικοί κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών για τις παρεμβάσεις αγροτικής ανάπτυξης του Στρατηγικού Σχεδίου για την Κοινή Αγροτική Πολιτική 2023-2027 (ΣΣ ΚΑΠ)» (Β’ 7144),

16. διαθέτουν ή να δεσμευθούν με υπεύθυνη δήλωση ότι μέχρι την ολοκλήρωση της δράσης/επένδυσης θα μεριμνήσουν για τις κατάλληλες υποδομές και υπηρεσίες με σκοπό την ελαχιστοποίηση των εμποδίων και τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε αυτές, όπου είναι απαραίτητο και αναγκαίο των ΑμΕΑ. Ως υποδομές νοούνται τόσο οι κτιριακές υποδομές, όσο και οι ηλεκτρονικές εφαρμογές που απευθύνονται στο πελατειακό κοινό (π.χ. ιστοσελίδες και λοιπές ηλεκτρονικές εφαρμογές, όπως ηλεκτρονικά σημεία πληροφόρησης ή/και εξυπηρέτησης κ.λπ.).».

Άρθρο 2

Έναρξη ισχύος

Κατά τα λοιπά ισχύει η υπ’ αρ. 47699/19.2.2025 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός λεπτομερειών λειτουργίας και εφαρμογής της Παρέμβασης Π3-73-2.3 “Στήριξη για επενδύσεις στη μεταποίηση/εμπορία και/ή ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων του Στρατηγικού Σχεδίου για την Κοινή Αγροτική Πολιτική της Ελλάδας (ΣΣ ΚΑΠ) 2023-2027″» (Β’ 805 και διόρθωση σφάλματος Β’ 1716).

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή αναρτάται και είναι διαθέσιμη στους δικτυακούς τόπους του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων www.minagric.gr, www.agrotikianaptixi.gr και στον www.diavgeia.gov.gr.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 10 Απριλίου 2025».

Ολόκληρο το ΦΕΚ: ΦΕΚ ΖΑΧΑΡΗΣ

spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

Το απόλυτο χάος με το Μέτρο 23 – Οι φήμες για ενστάσεις και το περιθώριο για πληρωμές

Ασύλληπτο μπάχαλο επικρατεί στις τάξεις των αγροτών με το Μέτρο 23, για το οποίο δεν υπάρχει η παραμικρή ενημέρωση από την πολιτεία, εκτός από εκείνη που γίνεται μέσω του dip.opekepe.gr και των ΚΥΔ, με φορείς από την Π.Ε. Αρκαδίας...

Ολοκληρώθηκε η πληρωμή για νησιά Αιγαίου – Τα ποσά και οι επόμενες κατηγορίες για πίστωση

Μετά την καταβολή ενίσχυσης για την απονιτροποίηση 2024, ολοκληρώθηκε η πληρωμή σε καλλιεργητές ελιάς και κτηνοτρόφους από νησιά του Αιγαίου και από Δευτέρα 7/7 ξεκινούν νέες πιστώσεις, με το Κομφούζιο, τα Βιολογικά και τις Σπάνιες Φυλές να παίρνουν σειρά.Η...

«Τρελές» εισφορές ζητά ο ΕΛΓΑ από καλλιεργητές – Τα ποσά και η δυνατότητα που κόπηκε

Ο ΕΛΓΑ ζητά από διάφορες κατηγορίες καλλιεργητών μεγάλη αύξηση στην ασφαλιστική τους εισφορά κι ενώ παράλληλα έχει περικοπή μια σημαντική δυνατότητα που βοηθούσε στην ελάφρυνση των εξόδων.Συγκεκριμένος καρυδοκαλλιεργητής πλήρωσε την περασμένη χρονιά 116 ευρώ και τώρα με τη δήλωση...

Μέσω ΚΥΔ και ηλεκτρονικής πύλης μαθαίνουν αναλυτικά τι πληρώθηκαν ή γιατί απορρίφθηκαν οι αγρότες

Ο μήνας Ιούλιος του 2025 χαρακτηρίζεται από τις πληρωμές που περιμένουν οι αγρότες προκειμένου να μπορούν να επιβιώσουν καλύπτοντας κάποιο κόστος της καλλιέργειας ή του κοπαδιού τους. Ωστοοσ πολλές φορές έχει τύχει σε γεωργούς, κτηνοτρόφους και μελισσοκόμους να περιμένουν κάποιο...

Γραφειοκρατία και αναίτιες περικοπές αφήνουν εκτός Μέτρου 23 καλλιεργητές από Αττική και Αρκαδία – Μπορεί να διορθωθεί η αδικία;

Εκτός Μέτρου 23 έμειναν μέχρι και την τελευταία στιγμή πολλοί καλλιεργητές από Αρκαδία και Μέγαρα ο οποίοι έπεσαν θύματα της γραφειοκρατίας. Η αδικία μπορεί να διορθωθεί αρκεί να πάρει πρωτοβουλία το ΥΠΑΑΤ. Όσον αφορά την Αρκαδία η ζημίες του 2024...

Τροποιητική αποφάση αλλάζει το πλαίσιο για τη μεταποίηση

Με απόφαση της Γενικής Γραμματείας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ, τροποποιείται η εκ νέου η Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων στήριξης στην Παρέμβαση Π3-73-2.3 του Στρατηγικού...

Δόθηκαν Νιτρικά του 2024 – Άλλη ημερομηνία η «Διαύγεια», άλλη η εντολή, άλλη η πληρωμή

Σε αυτή την παρτίδα πληρωμών ισχύει κάτι που δεν έχει ξαναγίνει τα τελευταία χρόνια, καθώς άλλη ημερομηνία δόθηκε η εντολή στις τράπεζες και με άλλους ρυθμούς προχωρούν οι πληρωμές.Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Έλληνα Αγρότη» σε σειρά παραγωγών δόθηκε...

Έχουν εγκριθεί πάνω από 263εκ.€ και ακόμα υπάρχουν απλήρωτοι αγρότες – Ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν ενημερώνει, ο ΕΛΓΑ στέλνει ειδοποιητήρια

Το απόλυτο χάος επικρατεί σε αυτή την παρτίδα πληρωμών από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, καθώς ο υπό κατάργηση Οργανισμός δεν ενημερώνει για τίποτα την ίδια στιγμή που μια μέρα μετά την έναρξη των πληρωμών ο ΕΛΓΑ στέλνει ειδοποιητήρια για απλήρωτες εισφορές. Σε...

Δόθηκε εντολή μόνο για νιτρικά και νησιά Αιγαίου – Πότε θα δοθούν βιολογικά και άλλες δράσεις

Με πάρα πολύ αργούς ρυθμούς θα γίνει η πληρωμή των 410 εκατομμυρίων ευρώ που δικαιούνται οι αγρότες για αυτή την παρτίδα, με τα βιολογικά να παίρνουν μεν έγκριση, αλλά να πληρώνουν πολύ αργότερα.Πάντως μέχρι να κλείσουν οι τράπεζες την...