Με επίσημη ανακοίνωσή του το ισπανικό Υπουργείο Γεωργίας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την ενεργοποίηση από τις αρχές της νέας εμπορικής περιόδου 2025/26 των μηχανισμών για την ισορροπία της αγοράς σε περίπτωση υπερπαραγωγής (υπερπροσφοράς) σκοπεύοντας στην αποτροπή της πτώσης των τιμών παραγωγού.
Όπως αναφέρει το σκεπτικό του ισπανικού υπουργείου:
« Η παραγωγή ελαιολάδου στην Ισπανία χαρακτηρίζεται από μεγάλη μεταβλητότητα της ποσότητας από τη μία εσοδεία στην άλλη. Αυτή η εναλλαγή μπορεί να δημιουργήσει δυσλειτουργίες και ανισορροπίες της αγοράς που μπορούν να επηρεάσουν την οικονομική βιωσιμότητα των παραγωγών.
Μετά από δύο περιόδους χαμηλής παραγωγής, η παραγωγή επέστρεψε στο φυσιολογικό κατά την περίοδο 2024/25, ξεπερνώντας τα 1,4 εκατομμύρια τόνους. Επιπλέον, οι καιρικές συνθήκες κατά τους ανοιξιάτικους μήνες στις κύριες ελαιοπαραγωγικές περιοχές της χώρας μας, με ήπιες θερμοκρασίες και άφθονες βροχοπτώσεις, ευνόησαν την καλή ανθοφορία και καρπόδεση, με τη συγκομιδή για την περίοδο 2025/26 να αναμένεται να είναι σημαντικά υψηλότερη από τα μέσα επίπεδα των πρόσφατων περιόδων. Αυτές οι προβλέψεις, οι οποίες θα πρέπει να οριστικοποιηθούν τους επόμενους μήνες, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση της προσφοράς και να προκαλέσουν αποσταθεροποίηση της αγοράς».
Σε περίπτωση πιθανής υπερπροσφοράς της 2025/26 θα υπάρχει έτοιμος προς εφαρμογή αυτός ο μηχανισμός απόσυρσης του προϊόντος με σκοπό την συγκράτηση των τιμών και του εισοδήματος των ελαιοπαραγωγών σε βιώσιμα επίπεδα.
Κατόπιν αυτών η Ισπανία άρχισε οργανωμένα και συντεταγμένα να προετοιμάζεται ώστε έγκαιρα να αξιοποιήσει τα νόμιμα «εργαλεία», που της προσφέρει η, έστω και «κουτσουρεμένη» σε σύγκριση με το παρελθόν, ΚΑΠ της ΕΕ. Πρόκειται για ρυθμιστικούς μηχανισμούς που προβλέπονται στο άρθρο 167α του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013. «Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν», οπότε, σε περίπτωση πιθανής υπερπροσφοράς θα υπάρχει έτοιμος προς εφαρμογή αυτός ο μηχανισμός απόσυρσης του προϊόντος με σκοπό την συγκράτηση των τιμών και του εισοδήματος των ελαιοπαραγωγών σε βιώσιμα επίπεδα.
Εξ΄άλλου η Ισπανία ήδη διαθέτει το νομοθετικό πλαίσιο με το Βασιλικό Διάταγμα 84/2021 (Σ.Σ. το έχει ήδη παρουσιάσει το περιοδικό Ελιά & Ελαιόλαδο). Ο παραπάνω μηχανισμός απόσυρσης -ανάλογος με την παλιά Παρέμβαση σε εγγυημένες τιμές ασφαλείας- μπορεί να συνδυαστεί και με άλλους ρυθμιστικούς μηχανισμούς, όπως η εθελοντική αυτορρύθμιση από συνεταιρισμούς ή η προσφυγή στην ιδιωτική αποθεματοποίηση.
Ιταλία
Αξίζει να θυμηθούμε τη νύξη που είχε κάνει στην παρέμβασή του ο έμπειρος έμπορος Adriano Caramia στο πλαίσιο της Ημερίδας της ιταλικής Διεπαγγελματικής Η Ιταλία αναλύει τη νέα εμπορική περίοδο 2025/26 και συζητά για μια νέα ελαϊκή πολιτική και την είχαμε επισημάνει και υπογραμμίσει: «Η ιδέα της προσφυγής σε τιμές παρέμβασης δεν είναι επομένως απίθανη».
Ελλάδα
Σε τελείως άλλο μήκος κύματος η Ελλάδα βρίσκεται με το υπουργείο βραχυκυκλωμένο από την καταιγίδα του ΟΠΕΚΕΠΕ, ενώ οι φορείς, η «ελίτ» του ελαιολάδου έχει τις δικές της προτεραιότητες. Τον υποχρεωτικό φόρο tax parafiscale, τον ντενεκέ, τις επιδοτήσεις στα πυρηνελαιουργεία και ανάλογα χαράτσια του παραγωγού και του ελαιοτριβείου, που ακούστηκαν στο “Φόρουμ” του Ηρακλείου και λίγο – πολύ επαναλήφθηκαν και στην άτυπη συνέντευξη Τύπου του ΣΕΒΙΤΕΛ (17/6/2025).
ΠΗΓΗ: olivenews.gr