back to top

Σαν να μην πέρασε μια μέρα…

O Άγγλος ιστορικός Τζορτζ Φίνλεϊ στην «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης» υπογραμμίζει ότι η δύναμη του έθνους έγκειται στον αγροτικό πληθυσμό, ενώ ο ίδιος εξάρει την ικανότητα και την αγωνιστικότητα των αγροτικών πληθυσμών να φέρουν εις πέρας την επανάσταση του ‘21.

Oι Έλληνες αγρότες ήταν πάντα μια κοινωνική ομάδα χωρίς πολλά δικαιώματα αλλά με έντονη την αγάπη για την πατρίδα. Κατά τη διάρκεια της επανάστασης του 1821 οι περισσότεροι αγωνιστές  προερχόταν από την τάξη των αγροτών. Μάλιστα ο Άγγλος ιστορικός Τζορτζ Φίνλεϊ στην «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης» υπογραμμίζει ότι η δύναμη του έθνους έγκειται στον αγροτικό πληθυσμό, ενώ ο ίδιος θα εξάρει την ικανότητα και την αγωνιστικότητα των αγροτικών πληθυσμών να φέρουν εις πέρας την επανάσταση.

Σύμφωνα με τον ιστορικό Δημήτρη Παναγιωτόπουλο “οι Έλληνες αγρότες και χωρικοί ακολούθησαν τις επαναστατικές ιδέες και έλαβαν μέρος τον αγώνα αποτελώντας τη μεγάλη μάζα των αγωνιστών της ελευθερίας”.

Αν και  πλήρωσαν με το αίμα τους τον αγώνα για την ελευθερία ,μετά την απελευθέρωση θα καθυστερήσει τη διανομή της γης στους αγρότες. Θα εθνικοποιήσει όσα ανήκαν στους Οθωμανούς και θα παραχωρήσει στους αγρότες γαίες με αντάλλαγμα τη φορολογία.

Η διανομή θα αναχθεί σε μείζον θέμα όλο το 19ο αιώνα και θα αποκτήσει άλλη διάσταση μετά την προσάρτηση της Θεσσαλίας το 1881, αλλά και μετά την προσάρτηση νέων εδαφών κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων το 1912.

Όπως αναφέρει ο Γιώργος Δερτιλής στην «Ιστορία του Ελληνικού Κράτους», παρά το γεγονός ότι η βάση της διατροφής για τους πληθυσμούς στην Ευρώπη ήταν τα δημητριακά και μετά το 17ο αιώνα η πατάτα, στα ελληνικά νησιά και το μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας, οι συνθήκες δεν ευνοούσαν την καλλιέργειά τους.

Η καλλιέργεια ήταν περιορισμένη και εντοπιζόταν στις λίγες πεδιάδες και μόλις κάλυπτε τις διατροφικές ανάγκες λίγων μηνών. Οι οικογένειες καλλιεργούσαν σιτάρι, ζούσαν όμως πάντα με την απειλή της σιτοδείας και του λιμού. Η απόδοση των καλλιεργειών ήταν ασταθής και απρόβλεπτη, με προβλήματα να δημιουργούνται από τις καιρικές συνθήκες, τις ασθένειες των φυτών, αλλά και την υπερπαραγωγή. Η τυπική μέση οικογένεια στηριζόταν στις δύο ή τρεις βασικές καλλιέργειες, δημητρικά-ελαιουργικά-αμπελουργικά και σε συμπληρωματικές δραστηριότητες όπως η οικόσιτη κτηνοτροφία. Στο κομμάτι της κτηνοτροφίας, η Ελλάδα ήταν μια χώρα χωρίς μεγάλες πεδιάδες, όπως οι ευρωπαϊκές, αλλά ιδανική για τη νομαδική κτηνοτροφία και την αιγοτροφία, κάτι χαρακτηριστικό στη βαλκανική χερσόνησο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε όλες σχεδόν της αγροτικές κοινωνίες οι «πλούσιοι» δεν είναι οι γεωργοί αλλά η κτηνοτρόφοι.

Την περίοδο της Τουρκοκρατίας οι πληθυσμοί των χωρικών ήταν υποχρεωμένοι να καταβάλουν τη δεκάτη: σε κάθε δέκα ίσα μέρη αγροτικής παραγωγής, το ένα μέρος το έπαιρνε ο εκπρόσωπος των Οθωμανών. Αυτό δεν θεωρούταν φόρος, αλλά δικαίωμα ιδιοκτησίας, καθώς όλες οι γαίες ανήκαν στο Σουλτάνος και το κράτος υπενοικίαζε συνήθως το δικαίωμα είσπραξης της δεκάτης σε τοπικούς άρχοντες.

Μετά την επανάσταση το φορολογικό σύστημα έμεινε προσωρινά το ίδιο, ενώ καταργήθηκε ο κεφαλικός φόρος και θεσπίστηκαν από το Βουλευτικό :

Η δεκάτη διατηρήθηκε για όλους τους καρπούς και τα γεννήματα, εκτός από το ρύζι όπου οι αγρότες έπρεπε να δίνουν τα δύο δέκατα της σοδειάς, ενώ όσοι καλλιεργούσαν πρώην τουρκικά κτήματα που είχαν περιέλθει στην κατοχή της διοικήσεως των Ελλήνων έπρεπε να αποδώσουν τα τρία δέκατα.

Όταν ο Καποδίστριας έγινε κυβερνήτης της Ελλάδας βρήκε το λαό αγανακτισμένο τόσο με τους φόρους όσο και με αυτούς που νοίκιαζαν τις γαίες, δηλαδή τους προύχοντες και τους καπεταναίους.

Οι αγρότες ήταν υποχρεωμένοι να παίρνουν από αυτούς την άδεια για το θερισμό, τον τρύγο, το αλώνισμα και τη μεταφορά των προϊόντων και πλήρωναν σε είδος πολύ περισσότερο από το 10% καθώς έπεφταν θύματα εξαπάτησης κατά τη μέτρηση και τη ζύγιση από υπαλλήλους που είχαν δωροδοκηθεί.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΓΡΟΤΗΣ»

- Διαφήμιση -spot_img
- Διαφήμιση -spot_img
spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

ΣΥΚΙΚΗ: Ένας συνεταιρισμός με ιστορία

Με την καλλιέργεια , την συσκευασία και διακίνηση του σύκου ασχολούνται περίπου 4.000 οικογένειες στους νομούς Μεσσηνίας, Λακωνίας, Αρκαδίας.Η καλλιέργεια του σύκου έχει συνδεθεί με πολλές περιοχές και από τις αρχές του 20 αιώνα έως σήμερα αποτελεί μια επικερδή...

Οι συντεχνίες των ζευγάδων …

Η κοινωνία της Ερεσού, στη Λέσβο, μέχρι περίπου τις δεκαετίες 1960-70 ήταν οργανωμένη σε συντεχνίες επαγγελματιών, τα λεγόμενα «ισνάφια». Η λέξη προέρχεται από την τουρκική «esnaf», έννοια που δηλώνει τον τεχνίτη αλλά και την κοινωνική τάξη. Τα σινάφια ήταν...

Ροδάκινο, μια ιστορία χιλιάδων χρόνων

To ροδάκινο δεν είναι  ένα απλό γευστικό φρούτο. Έχει πίσω του μια ιστορία  με ξεχωριστό ενδιαφέρον.Σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα  κατάγεται από την κοιλάδα του ποταμού Γιανγκτσέ της νότιας Κίνας, κοντά στη Σανγκάη. Πρέπει να άρχισε να καλλιεργείται πριν...

Από το 1821 η ανοιχτή πληγή του αγροτικού

Η Επανάσταση του 1821 σηματοδότησε μια κομβική στιγμή στην ελληνική ιστορία, φέρνοντας στο προσκήνιο μια νέα δυναμική: την ενεργή συμμετοχή των αγροτών.Πριν από την Επανάσταση, οι αγρότες ζούσαν υπό το καθεστώς της οθωμανικής διοίκησης, αντιμετωπίζοντας αυθαιρεσίες, βαριά φορολογία και...

H γλυκιά ιστορία του μελιού

Οι μελετητές αναφέρουν ότι το γλυκό προϊόν και η τέχνη της μελισσοκομίας ήλθαν στην Ελλάδα από την Αρχαία Αίγυπτο.Στον ελλαδικό χώρο συστηματική μελισσοκομία εξασκείται ήδη από τον 15ο μ.Χ. αιώνα. Μελισσοκομεία οργανωμένα υπάρχουν στην Αττική, στη Θεσσαλία, στην Εύβοια,...

Ο «λευκός χρυσός» που άλλαξε τα δεδομένα

Το βαμβάκι επικράτησε της κάνναβης και του λιναριού, λόγω της κοντής του ίνας, εύκολης στην επεξεργασία από τις πρώτες κλωστοϋφαντουργικές μηχανές του 19ου αιώνα.Το  βαμβάκι αποτελεί  μία από τις σημαντικότερες καλλιέργειες στη χώρα μας. Οι αρχαιότερες ενδείξεις για την...

Achaia Clauss: το πρώτο οινοποιείο και η μαύρη… Δάφνη

H Ελλάδα πάντα ήταν χώρα της ελιάς και της αμπέλου. Ωστόσο , χρειάστηκε ένας βαυαρός για να ιδρύσει το πρώτο οινοποιείο το οποίο έγινε το σήμα κατατεθέν της Πάτρας.O Gustav Clauss, Γερμανός σταφιδέμπορας λόγω μιας αρρώστιας που τον ταλαιπωρούσε...

Αγριόγιδο: Από τα Ιμαλάια στα βουνά της Ελλάδος

Πρόγονος θεωρείται η παχυγκαζέλλα, που έζησε πριν από τρία εκατομμύρια χρόνια, στις περιοχές της κεντρικής και της ανατολικής Ασίας. Μέλη της φυλής, στο πέρασμα των αιώνων, μετακινήθηκαν προς τη Δυτική Ασία και την Ευρώπη μέσα από τις οροσειρές. Το αγριόγιδο...

Εσπεριδοειδή: Από τις μακρινές Ινδίες στην Ελλάδα

Δεν υπάρχουν πληροφορίες πως οι αρχαίοι Έλληνες ήξεραν τα εσπεριδοειδή. Τα γνώριζαν ίσως μόνο όσοι ταξίδευαν σε μακρινούς τόπους και ο μύθος των Εσπερίδων φαίνεται πως συμβολίζει την επιθυμία των Ελλήνων ν' αποκτήσουν τους γλυκόχυμους και νόστιμους αυτούς καρπούς,...