back to top

Achaia Clauss: το πρώτο οινοποιείο και η μαύρη… Δάφνη

H Ελλάδα πάντα ήταν χώρα της ελιάς και της αμπέλου. Ωστόσο , χρειάστηκε ένας βαυαρός για να ιδρύσει το πρώτο οινοποιείο το οποίο έγινε το σήμα κατατεθέν της Πάτρας.

O Gustav Clauss, Γερμανός σταφιδέμπορας λόγω μιας αρρώστιας που τον ταλαιπωρούσε αναγκάστηκε να μετακομίσει στην Πάτρα, όπου πέραν της θεραπείας, θα αναλάμβανε και επιχειρηματικές δραστηριότητες .

Έφτασε δε γίνει πρόξενος πρώτα της Γερμανίας και μετά της Γαλλίας. Κατά τη διάρκεια της ζωής του ήρθε σε επαφή με μεγάλες προσωπικότητες ενώ διατηρούσε φιλική σχέση με τον Χαρίλαο Τρικούπη, τον οποίο πολλές φορές επισκέφθηκε ιδιαιτέρως στην Αθήνα για να τον συμβουλεύσει για το σταφιδικό ζήτημα. Επίσης στο σπίτι του, επί των οδών Ρ. Φεραίου & Ζαΐμη, φιλοξενήθηκαν πολλά μέλη της ελληνικής και βαυαρικής βασιλικής αυλής. Ήταν ένας από τους χρηματοδότες του δημοτικού θεάτρου “Απόλλων” της Πάτρας,

Διορατικός όπως ήταν αγόρασε το 1859 60 στρεμμάτων από τον κτηματία Γεώργιο Κωστάκη στο Ριγανόκαμπο, όπου κατασκεύασε μια θερινή κατοικία. Στη συνέχεια όμως εκτιμώντας την καλή ποιότητα της σταφίδας προέβη στην αγορά και των γύρω περιοχών με αποτέλεσμα το 1861 να ιδρύσει την οινοποιητική εταιρεία Αχάια Κλάους, η οποία σύντομα εξελίχθηκε σε μια από τις μεγαλύτερες οινοποιητικές εταιρείες της Ελλάδας. Η Αχάια Κλάους έγινε ευρύτερα γνωστή  για τη Μαυροδάφνη, ποικιλία γλυκού κρασιού. Σύμφωνα με την παράδοση ονομάστηκε έτσι από τον Γουσταύο Κλάους για να τιμήσει την αρραβωνιαστικιά του Δάφνη, μια Ελληνίδα με μαύρα μάτια που πέθανε σε νεαρή ηλικία.

Η πρώτη φύτευση

Το 1861, έγινε η πρώτη φύτευση των αμπελώνων. Δεδομένου πως εκείνη την εποχή δεν υπήρχε ο σημερινός εξοπλισμός για την καλλιέργεια αμπελώνα, αφού γινόταν το ισοπέδωμα του χώματος με άλογο, η φύτευση γινόταν με φτυάρια και τσουγκράνες και η τοποθέτηση νέων φυτών με γνώμονα την κυπελλοειδή διαμόρφωση. Για τη φύτευση της αμπέλου χρησιμοποιούσαν ένα χοντρό σίδερο με το οποίο δημιουργούνταν μικρά ανοίγματα 25 εκατοστών στο έδαφος, όπου και φυτευόταν το αμπέλι. Ακολουθούσε πότισμα και κάθε φυτεμένο αμπέλι σημαδευόταν μ’ ένα καλάμι.

Το 1919 η Achaia Clauss πέρασε σε ελληνικά χέρια και άρχισε ο εκσυγχρονισμός των τεχνικών οινοποίησης.

Σήμερα εκτός από οινοποιείο, αποτελεί τουριστικό προορισμό για γευσιγνώστες, οινόφιλους και ταξιδιώτες. Η φήμη της είναι διαδεδομένη και η πρόθεσή της είναι να αναδείξει τα κρυμμένα μυστικά του ελληνικού αμπελώνα σε τουλάχιστον 43 χώρες του κόσμου.

Τόσα χρόνια μετά, ο αμπελώνας του κάστρου είναι “ζωντανός” και αποδεικνύεται πως η επιλογή του Clauss να καλλιεργήσει τα ανωτέρας ποιότητας σταφύλια του σε εκείνο το σημείο ήταν σωστή, τόσο για την προστασία από τις συνθήκες παγετού και τη θερμότητα του καλοκαιριού, όσο και για το αμμοαργιλώδες έδαφος με την καλή αποστράγγιση νερών.

Σχεδόν έναν αιώνα μετά η  πραγματική ελληνική οινική επανάσταση και αυτό που σήμερα ορίζουμε Ελληνικό Κρασί αρχίζει ουσιαστικά στα μέσα της δεκαετίας του 1980, όμως οι βάσεις είχαν ήδη ξεκινήσει να μπαίνουν από τις αρχές της δεκαετίας του 1970. Οι ποικιλίες που φυτεύτηκαν τότε ήταν σχεδόν αποκλειστικά ξενικές.

Σε κάποιους μπορεί φαίνεται παράξενο που υπάρχουν στην χώρα μας, ακόμη και σήμερα, τόσα πολλά Cabernet Sauvignon και Merlot, αλλά θα πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν ότι οι πρώτοι που θέλησαν να κάνουν σοβαρό Ελληνικό κρασί, επιθυμούσαν να δημιουργήσουν κάτι αντίστοιχο με τα κοσμοπολίτικα “μεγάλα” Γαλλικά κρασιά της εποχής και συγκεκριμένα του Bordeaux. Ούτε λόγος λοιπόν εκείνη την εποχή για ελληνικές ποικιλίες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΓΡΟΤΗΣ»

- Διαφήμιση -spot_img
- Διαφήμιση -spot_img
spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

ΣΥΚΙΚΗ: Ένας συνεταιρισμός με ιστορία

Με την καλλιέργεια , την συσκευασία και διακίνηση του σύκου ασχολούνται περίπου 4.000 οικογένειες στους νομούς Μεσσηνίας, Λακωνίας, Αρκαδίας.Η καλλιέργεια του σύκου έχει συνδεθεί με πολλές περιοχές και από τις αρχές του 20 αιώνα έως σήμερα αποτελεί μια επικερδή...

Οι συντεχνίες των ζευγάδων …

Η κοινωνία της Ερεσού, στη Λέσβο, μέχρι περίπου τις δεκαετίες 1960-70 ήταν οργανωμένη σε συντεχνίες επαγγελματιών, τα λεγόμενα «ισνάφια». Η λέξη προέρχεται από την τουρκική «esnaf», έννοια που δηλώνει τον τεχνίτη αλλά και την κοινωνική τάξη. Τα σινάφια ήταν...

Ροδάκινο, μια ιστορία χιλιάδων χρόνων

To ροδάκινο δεν είναι  ένα απλό γευστικό φρούτο. Έχει πίσω του μια ιστορία  με ξεχωριστό ενδιαφέρον.Σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα  κατάγεται από την κοιλάδα του ποταμού Γιανγκτσέ της νότιας Κίνας, κοντά στη Σανγκάη. Πρέπει να άρχισε να καλλιεργείται πριν...

Από το 1821 η ανοιχτή πληγή του αγροτικού

Η Επανάσταση του 1821 σηματοδότησε μια κομβική στιγμή στην ελληνική ιστορία, φέρνοντας στο προσκήνιο μια νέα δυναμική: την ενεργή συμμετοχή των αγροτών.Πριν από την Επανάσταση, οι αγρότες ζούσαν υπό το καθεστώς της οθωμανικής διοίκησης, αντιμετωπίζοντας αυθαιρεσίες, βαριά φορολογία και...

H γλυκιά ιστορία του μελιού

Οι μελετητές αναφέρουν ότι το γλυκό προϊόν και η τέχνη της μελισσοκομίας ήλθαν στην Ελλάδα από την Αρχαία Αίγυπτο.Στον ελλαδικό χώρο συστηματική μελισσοκομία εξασκείται ήδη από τον 15ο μ.Χ. αιώνα. Μελισσοκομεία οργανωμένα υπάρχουν στην Αττική, στη Θεσσαλία, στην Εύβοια,...

Ο «λευκός χρυσός» που άλλαξε τα δεδομένα

Το βαμβάκι επικράτησε της κάνναβης και του λιναριού, λόγω της κοντής του ίνας, εύκολης στην επεξεργασία από τις πρώτες κλωστοϋφαντουργικές μηχανές του 19ου αιώνα.Το  βαμβάκι αποτελεί  μία από τις σημαντικότερες καλλιέργειες στη χώρα μας. Οι αρχαιότερες ενδείξεις για την...

Σαν να μην πέρασε μια μέρα…

O Άγγλος ιστορικός Τζορτζ Φίνλεϊ στην «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης» υπογραμμίζει ότι η δύναμη του έθνους έγκειται στον αγροτικό πληθυσμό, ενώ ο ίδιος εξάρει την ικανότητα και την αγωνιστικότητα των αγροτικών πληθυσμών να φέρουν εις πέρας την επανάσταση του...

Αγριόγιδο: Από τα Ιμαλάια στα βουνά της Ελλάδος

Πρόγονος θεωρείται η παχυγκαζέλλα, που έζησε πριν από τρία εκατομμύρια χρόνια, στις περιοχές της κεντρικής και της ανατολικής Ασίας. Μέλη της φυλής, στο πέρασμα των αιώνων, μετακινήθηκαν προς τη Δυτική Ασία και την Ευρώπη μέσα από τις οροσειρές. Το αγριόγιδο...

Εσπεριδοειδή: Από τις μακρινές Ινδίες στην Ελλάδα

Δεν υπάρχουν πληροφορίες πως οι αρχαίοι Έλληνες ήξεραν τα εσπεριδοειδή. Τα γνώριζαν ίσως μόνο όσοι ταξίδευαν σε μακρινούς τόπους και ο μύθος των Εσπερίδων φαίνεται πως συμβολίζει την επιθυμία των Ελλήνων ν' αποκτήσουν τους γλυκόχυμους και νόστιμους αυτούς καρπούς,...